Menu

Bescherming

Erkend Belgisch Abdijbier

GIFAbdijbieren worden door een kloostergemeenschap gebrouwen of is in naam verbonden aan een abdij. Het label Erkend Belgisch Abdijbier is een officiële erkenning van deze verbintenis. Het gemeenschappelijk merk mag slechts gebruikt worden door de leden van de Federatie van Belgische Brouwers. De gebruikers mogen het gemeenschappelijk merk slechts gebruiken indien aan volgende voorwaarden voldaan is:

Abdijbieren die reeds op de markt zijn (voor 12 juli 1999):

  • Er dient een band te zijn met een bestaande of niet langer bestaande abdij.
  • Er moeten royalty’s* betaald worden, die aangewend worden ter financiering van liefdadige en culturele werken die bijdragen aan het culturele behoud van de abdij of aan een bestaande stichting indien de abdij niet langer bestaat.
  • Er is een controlerecht van de abdij of de bestaande stichting op de publiciteit.

Nieuwe abdijbieren (na 12 juli 1999):

  • Ofwel wordt het bier gebrouwen in een bestaande niet-trappistenabdij
  • Ofwel wordt het bier gebrouwen door een bestaande abdij die onder haar verantwoordelijkheid en in licentie het bier laat produceren in een lekenbrouwerij en het bier zelf mee commercialiseert.
  • Ofwel wordt het bier gebrouwen door een lekenbrouwerij die een juridische band heeft via contract met een bestaande abdij voor het gebruik van de naam. De commercialisatie gebeurt door de lekenbrouwerij.
  • Er dienen royalty’s* aan de betrokken abdij of orde betaald worden en de orde dient ook goede doelen te ondersteunen.
  • Er moet een historische achtergrond zijn, de abdij in kwestie moet in het verleden ook bier gebrouwen hebben.
  • Er is een controlerecht van de abdij op de publiciteit.

*De royalties moeten minimaal beantwoorden aan wat gangbaar is op de Belgische markt.

Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS)

PNGGTS is een Europees label ter bescherming van streekproducten. Bij GTS gaat het minder om geografische afbakening maar is de voorwaarde dat het product op traditionele wijze wordt geproduceerd. In België vallen onder het GTS label:

• Lambiek: Lambiek (5 - 6 vol.%) is een plat en schuimloos tarwebier, vergist met wilde gisten en gerijpt op houten vaten. Traditioneel worden jonge en oude lambiek met mekaar geblend en vervolgens hergist op fles tot er een sprankelende geuze ontstaat.

• Oude Geuze: Oude Geuze (5 - 7 vol.%) is een ‘assemblage’ van lambieken van verschillende leeftijden, waarvan de oudste minstens 3 jaar is en het gemiddelde van de mengeling ouder dan 1 jaar is. Het geheel gist dan nog minstens 6 maanden in de fles tot de ‘champagne der Belgische bieren’ te worden. Oude Geuze is ondertussen beschermd als Gegarandeerde Traditionele Specialiteit op Europees niveau. Enkel het bier dat aan de voorwaarden voldoet mag de naam ‘Oude Geuze’ dragen.

• Geuze: Geuze is doorgaans een meer commerciële variante van Oude Geuze, waarbij een deel van de lambiek werd vervangen door een bier van hoge gisting, de leeftijd van de lambiek lager ligt of dat werd aangezoet. Het bier mag dan ook het voorvoegsel ‘oud’ of oude’ niet hanteren.

• Faro: Faro is een aangezoet, lag alcoholisch bier gemaakt door het vermengen van lambiek met een lichter vers bier en bruine kandij (of soms melasse of karamel). Het vermengen met een lichter bier (of soms zelfs water) met minderwaardige lambiek, maakte van dit type bier een goedkope drank voor dagelijks gebruik. De suiker werd oorspronkelijk kort voor verbruik toegevoegd waardoor het niet mee giste en het bier een zoete smaak gaf (in plaats van extra bruis en alcohol).

• Oude kriek: Oude Kriek is het meest traditionele fruitbier waarvoor 100% lambiek als basis wordt gebruikt. Krieken worden in lambiek gemacereerd om dit type bier te bekomen.

Authentic Trappist Product

PNG Trappistenbier is bier dat wordt gebrouwen door trappisten, monniken van de cisterciënzerorde. Het is geen biersoort maar een herkomstbenaming. De naam is afkomstig van één van de stichtende abdijen van de Trappistenorde: Abbaye Notre-Dame de la Trappe in Normandië.

De Internationale Vereniging Trappist werd opgericht in 1997 door negen Belgische, vier Nederlandse en twee Duitse abdijen en creëerde een label ter bescherming van hun producten.

Het ’Authentic Trappist Product’-logo duidt aan dat het product waarop het aangebracht is, de regels van de Internationale Vereniging Trappist naleeft :

• Het product moet binnen de muren of in de onmiddellijke nabijheid van een Trappistenabij vervaardigd zijn.

• Het product moet door of onder toezicht van de kloostergemeenschap vervaardigd zijn.

• Het grootste deel van de winst moet aan sociale werken besteed worden. België telt zes trappist benamingen: Orval, Chimay, Rochefort, Westvleteren, Westmalle en Achel .

De benaming ‘trappist’ is ook van toepassing op andere producten die in de cisterciënzerkloosters onder de verantwoordelijkheid van de monniken of slotzusters worden geproduceerd, zoals kaas, zeep, brood, chocolade, wijn,...etc.

Welcome

Respect16

Sorry! You must be at least 18 years old to enter this site.

Please enter your birth date below.

Please select your language.